Take of your old self, put on your new self - Reisverslag uit Manilla, Filipijnen van Filipijnengroep 2017 - WaarBenJij.nu Take of your old self, put on your new self - Reisverslag uit Manilla, Filipijnen van Filipijnengroep 2017 - WaarBenJij.nu

Take of your old self, put on your new self

Door: Hannah van Kruistum en Ellen Vos

Blijf op de hoogte en volg Filipijnengroep

16 Juli 2017 | Filipijnen, Manilla

Wauw, wat hebben wij een lange reis gehad.
Veilig en wel aangekomen op Dusseldorf hebben wij eerst met z’n allen een kopje koffie genuttigd samen met Dhr. Bosman en Dhr en Mevr. Van Kruistum.
het inchecken verliep allemaal erg snel en soepel. zelfs alle koffers waren onder het gewicht.
Rond 19:30u hebben wij met elkaar een pizza gegeten en ons laatste biertje gedronken!
Eenmaal in het vliegtuig zagen we dat we voorzien waren van een fleece dekentje, nekkussen, slaapmasker, sokken, geluidsoordopjes, een koptelefoon en zelfs een tandenborstel. Wat een luxe!
Op weg naar Abu Dhabi.

Koffie en thee? Ja, heerlijk. Uhm maar wat is de thee of wat is de koffie? Hier hebben ze de zelfde kleur, de verschillen kon je alleen nog maar ruiken!

‘’Hannah, Ruben Kom mee!! ‘’Riep Timos ineens om 02:45u Nederlandse tijd (we vlogen ergens boven Baghdad Lokale tijd 05:15u) Awesome, een vers gebakken cake! Hoe dan? 30 koffiekoekjes, 12 botercupjes, 1 zakje aanmaakchocolademelk poeder en een appel. Zo maakt de Sky crew als ze zich vervelen ’s avonds laat een cake heerlijk! Super goed idee om naar achteren te gaan Timos. Zo gaat de vlucht inderdaad wel wat sneller! Veel vluchtdetails wijzer en zelfs een Diploma! Diploma? Ja, voor Ruben’s eerste keer vliegen kreeg hij een certificaat jaja! Super leuk!

Veilig in Abu Dhabi, iedereen door de controle heen, check!
Nu was het zoeken naar een slaapplaats want we moesten 4u en 40min wachten. Dit was eigenlijk net iets te lang!
Sommige gingen slapen, eten of mensen kijken. Vooral dit laatste was erg leuk. Veel indrukwekkende hijab’s en anderen gewaden.

Eenmaal in het vliegtuig op weg naar Manila was het weer genieten van alle faciliteiten. Film kijken was wel echt nodig anders werd je wel gek na 10u vliegen en een nacht doorhalen.
Bep en Odin hadden het goed voor elkaar, die kregen een plek met extra beenruimte! Heerlijk.
Ruben en Hannah kregen daarvoor in de plaats een sterk ruikende Filipino.
Toen we het eten kregen gebeurde er iets heel bijzonders volgens Ruben, Hannah die graag veel eet daar ook zeker voor wakker blijft viel onder het eten in slaap, ja onder het eten! Dat was de vermoeidheid.
Een uurtje later werd ze weer wakker en kon ze gewoon weer door eten.
Gelukkig was Hannah niet de enigste die even haar ogen kon sluiten de rest is het ook gelukt om even uit te rusten.

Daar zagen we de grens, zee, land en veel lampen. Manila! Wat een prachtig uitzicht vanuit het vliegtuig.

Iedereen een stempel! yes.
Koffers? Gelukkig kregen de meeste hun koffer vrij snel. Maurits, Ellen en Ruben hebben ze zeker wel even laten zweten, die kwamen pas 30min na dat de rest hun koffer al had :)!

Buiten werden we ontvangen door een dampige, vochtige, warme en natte lucht, fijn!
Kuja TonTon en Kuja Ken stonden al op ons te wachten, snel de busjes in en op naar het eerste verblijf, World Team Guest House. Wat was dit een rit, iedereen rijdt door elkaar heen links invoegen rechts invoegen, remmen, toeteren alles kan! which side of the road are they driving in the Philippines? Kuja TonTon; ‘’just the side with no holes’’ Dit zegt al genoeg. Om hier te mogen rijden heb je 2 lessen nodig, les 1: toeteren les 2: gas geven.
In het Guest House kwamen wij zondag 16 Juli lokale tijd, 02:26u aan Nederlandse tijd 20:26u. Allemaal redelijk gesloopt.
Gastvrij ontvangen door Kuja TonTon en Ate Nona (Kuja= mannelijke beleefdheidsvorm, Ate= vrouwelijke beleefdheidsvorm) De jeugd zat vanochtend om 08:00u lokale tijd (02:00u Nederlandse tijd) fris en fruitig aan het ontbijt. Bep, Odin, Leni en Corien die sliepen uit om oververmoeidheid te voorkomen.
Om 09:00u onderweg naar Dona Carmen om de kerkdienst van Lord of Life mee te maken.
Hier werden wij heel hartelijk ontvangen! Wat een mooie mensen!
Super mooie dienst gehad, ‘’Take of your old self and put on your new self’’ was het thema. Kolossenzen 3:1-17.
In het Filipijns hebben wij ons voor mogen stellen aan de kerk bijv. Ako po si Ellen of Ako po si Hannah.
Eenmaal na de dienst in het Guest Hous gelucht en siësta gehouden.
Rond 15:30 vertrokken naar de Mall (winkelcentrum), er werd ons verteld dat dit nog maar een kleine was, nou de Corridor in Veenendaal is er niks bij!
’S avonds hebben we in een heel leuk restaurantje gegeten. Alles stond hier op zijn kop tegen het plafond, helemaal geweldig! Heerlijk lokaal gegeten (uitgezocht door Ate Nona)
Nu weer in het Guest House de dag afgesloten en besproken wat we morgen gaan doen.

Heel veel liefs,

Ellen Vos en Hannah van Kruistum.

Manila, Filipijnen 20:12u

• 16 Juli 2017 - 14:54

Ruben:

Haha, klinkt geweldig! Jullie vermaken je wel lees ik. Sterkte met de jetlag en maak er wat moois van met elkaar. Gods zegen op jullie weg en doe voorzichtig!

Groetjes Ruben

• 16 Juli 2017 - 14:57

Tanja:

Wat leuk om te lezen. Hhel veel succes en plezier gewenst
    Tanja

• 16 Juli 2017 - 15:49

Jan-Willem :

Zo te lezen hebben jullie al weer genoeg meegemaakt! Leuk! Mooi dat jullie goed zijn aangekomen! Veel succes en plezier en geniet ervan met elkaar!

Mochten jullie het recept van de banana cue tegen komen geef die maar door! :)

Groetjes,
    Jan-Willem

• 16 Juli 2017 - 16:01

Lidia:

Wat leuk om jullie te volgen

• 17 Juli 2017 - 08:08

Jondalar:

Wat een leuk geschreven update. Heel veel plezier en geniet er vooral van!

• 17 Juli 2017 - 09:08

Ellis Gosen: