Manila Tour - Reisverslag uit Manilla, Filipijnen van Filipijnengroep 2017 - WaarBenJij.nu Manila Tour - Reisverslag uit Manilla, Filipijnen van Filipijnengroep 2017 - WaarBenJij.nu

Manila Tour

Door: Wim en Leni

Blijf op de hoogte en volg Filipijnengroep

18 Juli 2017 | Filipijnen, Manilla

Magandang array (Goedendag vrij vertaald)!

Na de mondelinge introductie gisteren mochten we vandaag een live-kennismaking meemaken. We gingen om 9 uur met até Nona en kuya TonTon naar het centrum en stapten daar op de trein. Gezien de circa 18 miljoen inwoners van deze stad stonden we opeen geplakt in de treincoupé (letterlijk bij een temperatuur van meer dan 40 graden:)

We arriveerden op een markt en alleen van die lucht al besluit je ter plekke niets te kopen. Ergens in een smal gangetje vonden we een winkeltje met echte parels dus daar gingen onze portemonnees wel voor open. Omdat rondom de Filipijnse eilanden parels opduiken kosten ze hier maar een fractie van wat wij bij de Nederlandse juwelier betalen dus wie weet word jij als lezer de gelukkige van zo'n kostbaar souveniertje. Sommige hebben namelijk een hele voorraad meegenomen.

Aan het einde van de markt arriveerden we bij de kerk van de zwarte Nazireeër. Dagelijks komen hier grote mensenmassa's naar toe om de beelden te vereren in de hoop daarin genade te vinden dus het is vooral gebaseerd op het katholieke gedachtengoed.

Na een heerlijke lunch (vrijwel altijd kip met rijst:) bezochten we het Fort Santiago Museum. Hier herdenken ze de schrijver van een boek waarin de auteur uitlegde waarom de Spanjaarden de Filipino's in het verleden ooit verdrukte. Door de druk van dit boek zijn de Filipino's in opstand gekomen tegen het Spaanse regiem waardoor ze hun vrijheid terug gekregen hebben, ook al moest de auteur dit met de dood bekopen. Hij is de nationale held van de Filipijnen.

We lieten ons vervolgens vervoeren in een jeepney, het gebruikelijke vervoermiddel waar je in een volgeladen openlucht 'busje' naar je bestemming wordt gebracht. Het was een hele ervaring om een uur lang in de hitte rondgereden te worden in een al toeterende auto-chaos. Gelukkig kwamen we veilig aan bij het OMF centrum waar we na een maaltijd met alle zendelingen een pray-meeting hadden. Bijzonder om te ervaren dat allerlei mensen uit oa Canada, Duitsland, Amersfoort, Singapore zich door Gods Geest geroepen voelen om het Evangelie uit te delen aan de Filipino's op wat voor manier dan ook.

Een deel van de groep maakte het volgende nog mee:
Op de terugweg naar huis kwamen we langs een begrafenistentje, het is hier de gewoonte om het lichaam van de overledene te prepareren en dan te wachten tot je genoeg geld hebt voor de begrafenis. Bewust ga je dan voor je huis zitten onder een witte partytent zodat iedereen kan zien dat je geld nodig hebt en dan maar hopen dat er genoeg mensen langskomen...

Vanavond gingen de meesten vroeg naar bed, kennelijk is het omschakelen (6 uur tijdsverschil) en de hoge temperatuur toch vermoeiend voor onze genen.

Morgenochtend pakken we onze koffers om weer verder te trekken we gaan nu richting de sloppenwijken.
We weten het nog niet zeker of we de komende dagen een goede internet verbinding hebben voor de blog, we zullen zo snel mogelijk de volgende blog schrijven.

Nog een fijne dag met elkaar!

Nu hebben wij nog een laatste vraag aan jullie allemaal.
Wij gaan zaterdag as. en volgende week zaterdag op medische missie. Nu hebben wij hiervoor al €9.600,- opgehaald. Nu willen wij heel graag, zoals u begrijpt de €10.000,- behalen.
U kunt namelijk nog steeds geld overmaken.

H.M. van Kruistum
NL98INGB0000193808
Filipijnen 2017

Alvast bedankt namens de inwoners van Bulacan, Manila.

• 19 Juli 2017 - 17:17

Rita Leerkrs:

Beste mensen. Wat ontzettend tof om op deze manier een beetje mee te mogen reizen! Gelukkig gaat alles goed!
    Wat een ervaringen doen jullie op; geweldig!
    Voor allen veel geluk maar speciaal voor Wim.
    Grt. Rita